Recension: S:t Eriks Organic Ale

I samband med Systembolagets dryckessläpp den första mars har vi fått ett par nya ölsorter att botanisera i bland i hyllorna. S:t Eriks Organic Ale väckte snabbt mitt intresse då jag personligen håller bryggeriets olika sorter högt, det smakar bra och serveras ofta till ett humant pris – vilket med andra ord innebär relativt studentvänliga ”finöl”. På bryggeriets hemsida kan vi läsa om hur man tycker att det är dags att bryta av trenden med det stora fokus på humle som varit de senaste åren. Man har därför tagit fram ett klassisk brittiskinspirerad ale med en maltig dominans.

S:t Eriks Organic Ale
Jag gillar brittiska ale men blir lite besviken på S:t Eriks kreation. Doften är brödig men tämligen svag, det kan förvisso bero på min något pollentäppta näsa och därför väljer jag att inte såga den rakt av. Smaken är bra, det smakar brödigt med vissa brända toner men känns samtidigt inte tungt att dricka. I slutet av glaset kan jag förnimma lite sötma vilket piggar upp ölet. Tyvärr är smaken inte särskilt ihållande utan sjunker snabbt undan, jag hade velat ha lite mer eftersmak som tungan kunnat arbeta med. Personligen föredrar jag att dricka brittinspirerade ales på fat och kommer ge den ett försök i detta format om jag får chansen.

Ölet kostar 19.90 och är på 4.7%. Det tåls helt klart att testa en flaska Organic Ale om man gillar brittiska ales. Annars kan jag inte riktigt motivera varför man ska lägga en tjuga på det här ölet, det finns godare öl till samma pris.

Avslutningsvis kan jag tillägga att vårens nykomlingar i bolagets sortiment ser spännande ut och jag unnade mig att fiska med mig ett par flaskor från hyllan med ”små partier” trots deras avskräckande priser. Jag hoppas att smaksensationen överväger utgiften och återkommer i frågan längre fram.

Football & brew   

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar